Stor tilfredshed med kompetenceløft
Frederiksberg Kommune evaluerer et kompetenceudviklingsforløb, hvor Supervisionshuset bidrog med undervisning, supervision og lederseminarer, meget positivt.
”Der er i ledelsesgruppen stor tilfredshed med medarbejdernes kompetenceløft. (…) Ligeledes er der stor tilfredshed hos sagsbehandlerne med både undervisnings- og supervisionsforløb samt med effekten af de nye metoder og redskaber i deres arbejde med borgerne.”
Sådan kan man læse i Frederiksberg Kommunes afsluttende evaluering af et kompetenceudviklingsforløb for op imod 70 koordinerende sagsbehandlere inden for arbejdsmarkedsområdet, hvor Supervisionshuset varetog undervisningen og supervisionen af medarbejderne. Det var først og fremmest den løsningsfokuserede tilgang (LØFT), som alle blev undervist og superviseret i – og dertil kom, at godt 20 af medarbejderne gennemgik et udvidet forløb, hvor også ”Motivational Interviewing”, ”Stages of Change” (Forandringscirklen) og Forandringskompasset indgik. Det udvidede forløb omfattede sagsbehandlere, der arbejder med de mest udsatte borgere længst væk fra arbejdsmarkedet. Forløbet indeholdt 5-8 undervisningsdage samt efterfølgende supervision i mindre grupper over fire måneder.
I Supervisionshuset er vi glade for at have bidraget til Frederiksberg Kommunes overordnede strategi om at øge handlekraften hos borgerne – Empowerment. Og netop de anvendte metoder i forløbet har haft til formål at understøtte borgernes evne og motivation til at navigere i eget liv.
LØFT påvirker overskuddet i hverdagen
En interviewet teamleder oplever, at LØFT generelt påvirker det kollegiale samarbejde og overskuddet i hverdagen. Metoden har bidraget til et nyt narrativ blandt medarbejderne, hvor der ikke længere tales om ”besværlige borgere”, men i stedet om ”udfordrende samtaler”, fortæller teamlederen i kommunens egen evaluering.
I de mundtlige tilbagemeldinger fortæller sagsbehandlerne ifølge evalueringen, at undervisningen har været relevant og praksisnær, og at det er positivt at finde sammen om en fælles faglig metode, sådan at man internt i organisationen kan hjælpe og støtte hinanden med at implementere og fastholde metoden.
Tilbagemeldinger fra mødelederne i Rehabiliteringsteamet har været, at det er tydeligt, at der er kommet et større løsningsfokus i de forberedende rehabiliteringsplaner.
I Supervisionshuset har vi set formålet med projektet som både kompetenceudviklende og organisationsudviklende. Derfor har vi undervejs inviteret de pågældende ledere på arbejdsmarkedsområdet på tre seminarer, så projektet kunne understøttes og forankres organisatorisk. Derudover har vi oplevet engagerede sagsbehandlere, som har afprøvet metoderne i deres hverdag, og vi har sammen reflekteret over anvendelsesmulighederne. Desuden har Frederiksberg Kommune haft den gode idé at nedsætte en gruppe af såkaldte metodeambassadører, på tværs af teams, som havde til opgave at sikre fokus på implementering af metoderne i de enkelte afdelinger og også støttede hinanden på tværs af de enkelte teams.
En af de gode erfaringer fra projektet er, fremhæver Frederiksberg Kommune i evalueringen, at supervisionen har været særdeles afgørende for implementering og for skabelsen af transfer fra teori til praksis. Det har også haft stor betydning, at ledelsen har prioriteret brug af de nye metoder. En af konsekvenserne af forløbet er, at flere afdelinger har etableret følordninger, så erfarne metodebrugere inviterer kolleger med til borgersamtaler, så der kan skabes kollegial læring.
Det er rigtigt rart for os i Supervisionshuset at have bidraget til den udvikling, både medarbejderne og organisationen har gennemlevet.
Jakob Hassing Pedersen